Over ons

Stichting Manik stimuleert kunstuitingen die als doel hebben mensen met elkaar te verbinden en zodoende elkaar te inspireren en inzichten te verschaffen zodat er met een groter bewustzijn in het leven wordt gestaan en zodoende, al is het maar een heel klein beetje, te werken aan een mooiere wereld. Niet voor niets betekent Manik in het Azteeks: Transformatie middels het creatieve.

Dit bereikt zij door projecten op te zetten waar een grote maatschappelijke betrokkenheid vanuit gaat. We leven immers niet alleen op deze wereld en zullen het dus met elkaar moeten doen. Verbinding staat centraal.

Het komende jaar heeft als uitdaging te zorgen voor voldoende financiële middelen zodat het project van De Andersons doorgang kan vinden. Daarnaast willen we ook binnen het bedrijfsleven de verbinding opzoeken. Een groot deel van ons leven besteden we op de werkvloer en gebleken is dat juist daar er een grote uitdaging ligt om mensen te prikkelen en te stimuleren in verbeelding, verbinding en bewustzijn.

Missie
De Stichting is opgericht in 2011 door theatermakers R. Dullaart en A.M. Ågren en zij vormen nog steeds de drijvende kracht. Als kunstenaars zijn zij op zoek naar dat wat echt betekenis heeft voor een mens. Wat is echt belangrijk in dat ene leven dat je hier op aarde hebt. Er zijn zoveel manieren om je af te (laten) leiden van dat wat waarde heeft. Als podiumkunstenaars en als zangdocenten zagen zij een steeds grotere behoefte aan verbinding in de samenleving. Niet alleen met elkaar maar ook met jezelf. Het persoonlijke moest gecombineerd worden met het engagement en om dat werk te kunnen doen hebben zij Stichting Manik opgericht. Een stichting waardoor het culturele samen kan gaan met het maatschappelijk

Visie
Stichting Manik heeft als visie dat de mens altijd in ontwikkeling is. Zowel individueel als als samenleving. Maar welke ontwikkeling is wensbaar voor ons als mensen? Stichting Manik is van mening dat de functie van de kunst in onze samenleving is om te reflecteren op wat is en op wat was en te projecteren dat wat kan zijn. Het houdt een spiegel voor. Kunst daagt uit, prikkelt, stimuleert en biedt hoop om zo mensen aan te zetten tot creativiteit, speelsheid en tot denken over zichzelf en over de ander. Als de kunsten zouden verdwijnen bestaat er geen hoop meer voor de mens. En hoop is toch de brandstof tot verandering.

Stichting Manik heeft de volgende doelstelling geformuleerd:

• Het stimuleren en initiëren van verschillende professionele kunstuitingen, waaronder voornamelijk het in eigen beheer opzetten en/of uitbrengen van al dan niet maatschappelijk geëngageerde theater-/muziekvoorstellingen en andersoortige inter- en multidisciplinaire podiumkunstproducties.
  • Het deelnemen aan al dan niet internationale, culturele festivals, evenementen en manifestaties.
  • Het bevorderen van kunstbeleving van personen in de samenleving.
    Al hetgeen dat met een en ander rechtstreeks of zijdelings veband houdt of daartoe bevordelijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.

Wij willen dit doel bereiken door:

• Het verwerven van middelen, materialen en expertise bij fondsen, subsidieverstrekkers, sponsoren en particulieren.
  • Het actief acquireren van voorstellingen en andere kunstuitingen.
  • Zorg dragen voor naamsbekendheid van de kunstuitingen door in te zetten op de diverse mediakanalen en d.m.v. flyers en posters te verspreiden op de plekken waar deze kunstuitingen plaatsvinden.
  • Actief plan van aanpak maken om los van de reguliere kunstlokalen (theaters, culturele instellingen) dichter bij de mensen te komen.

Specifieke doelstellingen voor de periode 2020-2023

• De nieuwe voorstelling van De Andersons Een mooiere wereld financieren en productioneel steunen waar nodig.
  • Van optredens in kleine zalen van theaters naar optredens in middelgrote zalen bij gerenommeerde theaters. Met andere woorden: het bereiken en aanspreken van een groter publiek en het verder opbouwen en onderhouden van relaties met theaters.
  • Eigen inkomsten vergroten
  • een sterk conceptueel plan bedenken om in het bedrijfsleven voet aan de grond te krijgen.

De stichting tracht haar doelen onder meer te verwezenlijken door:

• Het opzetten en presenteren van inter- en multidisciplinaire kunstwerken/-uitingen zoals voorstellingen, performances en films.
  • Het samenbrengen van kunstenaars van diverse disciplines waarbij er samenwerkingsverbanden worden gecreëerd en waarbij zij elkaar kunnen inspireren en ervaringen kunnen uitwisselen op het gebied van kunst en creativiteit.
  • Het aangaan van samenwerkingen met culturele en maatschappelijke personen, organisaties en bedrijven.
  • Het opzetten van een (online) project gericht op het werven van private donateurs/financiële vrienden die ons structureel financieel willen ondersteunen en daar een passende tegenprestatie voor terug krijgen.

Activiteiten van Stichting Manik

• (Muziek-)theatervoorstellingen op basis van nieuw geschreven scenario’s en liedteksten, voor festival, kleine en middenzaal.
  • (Theater-)concerten op basis van nieuw en/of bestaande liedteksten en/of muziekstukken, al dan niet in samenwerking met anderen, voor kleine, midden en grote zaal en festival.
  • Registraties van voorgaande activiteiten op geluids- en/of beelddrager.
  • Activiteiten op maat: voorstellingen, concerten, composities, liedteksten en/of lezingen op aanvraag, voor bedrijven, instellingen of particulieren.
  • Educatieve activiteiten zoals daar zij zang-, liedtekstinterpretatie- of theaterworkshops of workshops omtrent bepaald repertoire, toegankelijk voor zowel geïnteresseerde liefhebbers als voor professionals. Voor meer informatie: info@stichtingmanik.nl
    Foto: Jaap Reedijk

Het bestuur van Stichting Manik bestaat uit de volgende personen:

C. Simon – Voorzitter
J. van Splunder – Penningmeester